AzPolonia >> Forum Topics >> Open forum >> Forum Posts
Martin Transports International
Latest Forum Posts

Items from: 1 to: 2 of 2 found

AuthorThread
Katarzyna SzamockaMoja Rodzina-anio艂 czy demon?
user pic
Ojciec i matka. 呕ywi czy martwi - ka偶dy ich ma. Nie tylko na fotografii. Nie zaprzeczysz faktom. Szczeg贸lnie tym, kt贸re bol膮. Mo偶e o matce wola艂by艣 nie wspomina膰, a na my艣l o ojcu zaciskasz pie艣膰... wci膮偶 masz 偶al... Szcz臋艣liwi ci, kt贸rym „czcij ojca swego i matk臋 swoj膮” nie wykrzywia twarzy w grymasie b贸lu ...
Rodzina. Bez wzgl臋du na to jaka - to wci膮偶 Twoja. Nosisz j膮 w sobie-jeste艣 swoim ojcem i swoj膮 matk膮. Pot臋ga jej historii dzia艂a do 7 pokolenia wstecz i 7 pokole艅 po tobie, jak wierzyli Indianie. Tw贸rca metody, zaliczanej do najbardziej fascynuj膮cych zjawisk we wsp贸艂czesnej psychoterapii, wykaza艂, 偶e to nie tylko pusta sentencja, lecz 偶ywa i obserwowalna rzeczywisto艣膰.


Historia rodziny, szczeg贸lnie pe艂na tragedii, tajemnic, przedwczesnych lub obj臋tych tabu 艣mierci, wyrzuconych poza obr臋b klanu niechcianych cz艂onk贸w dzia艂a przez pokolenia. Powtarzaj膮ce si臋 cierpienia, lustrzane zdarzenia, fatalne losy emanuj膮 na kolejne generacje tym mocniej, im mniej s膮 u艣wiadamiane i im mniej o nich wiadomo.



Autor metody terapeutycznej

Bert Hellinger, 81-letni kontrowersyjny niemiecki psychoterapeuta znany jest nie tylko w swoich rodzinnych Niemczech, USA i w ca艂ej Europie. W Polsce jego metoda przed kilkoma laty wcale nie znana, dzi艣 prze偶ywa eksplozj臋 zainteresowania.

Bert Hellinger - teolog, filozof, by艂y zakonnik, misjonarz u Zulus贸w w Po艂udniowej Afryce, gdzie sp臋dzi艂 16 lat z pos艂ug膮 duchow膮 i pedagogiczn膮. W 1969 r. powr贸ci艂 do Niemiec i wyst膮pi艂 z zakonu, by ca艂kowicie odda膰 si臋 studiom psychologicznym. W ich trakcie pozna艂 te偶 sw膮 po dzi艣 dzie艅 偶on臋. Poprzez do艣wiadczenia dynamiki grupowej, terapii pierwotnej, analizy transakcyjnej, metod hipnoterapetycznych oraz osobiste obserwacje z czasu pobytu w Afryce doszed艂 do utworzenia w艂asnej metody, kt贸ra poprzez sw膮 skuteczno艣膰, odwo艂anie do „pracy duszy” oraz ponadpokoleniowe oddzia艂ywania historii rodzinnej podbija 艣wiat. Wielotysi臋czne nak艂ady jego ksi膮偶ek, artyku艂y, powstajace instytuty, organizowane konferencje i warsztaty promuja jego idee, kt贸re znajduj膮 zastosowanie nie tylko w terapii rodzin, ale w ka偶dym „systemowym” 艣rodowisku, w skali lokalnej, jak i 艣wiatowej.

Bert Hellinger wzbudza ca艂e spektrum emocji: od zachwytu i uwielbienia po skrajne oburzenie i pot臋pienie. Ze spokojem, odwag膮 i przekonaniem g艂osi tezy poruszaj膮ce zastany 艣wiatopogl膮d, idee kt贸rych nie wymysli艂 za biurkiem, lecz kt贸re zaobserwowa艂 w czasie ponad 30-letniej praktyki z wykorzystaniem swojej oryginalnej metody „konstelacji rodzin”. Ods艂ania ukryt膮 systemow膮 dynamik臋 tendencji samob贸jczych i chor贸b psychicznych oraz problem贸w zdrowotnych (psychologicznego t艂a raka, zawa艂贸w, chor贸b kr臋gos艂upa, SM, astmy), adopcji, aborcji, alkoholizmu i uzale偶nie艅, kazirodztwa, wszelkich problem贸w wychowawczych, ma艂偶e艅skich i rodzinnych, odkrywa kulisy motywacji wyboru „艣cie偶ki rozwoju duchowego”, bez偶enno艣ci, bezdzietno艣ci, emigracji, jak r贸wnie偶 wytyka ewidentne b艂臋dy i motywacje psychoterapeut贸w. Nie dziwi wi臋c, 偶e Hellinger porusza do 偶ywego; „twardog艂owi” oburzaj膮 si臋, podczas gdy chorzy i cierpi膮cy znajduj膮 szans臋 na now膮 jako艣膰 偶ycia, zachowuj膮c czas i pieni膮dze w kieszeni...



Moje spotkanie z terapi膮

Zafascynowana terapi膮 Hellingera przeczyta艂am wi臋kszo艣膰 dost臋pnych materia艂贸w na temat jego metody terapeutycznej oraz rozpocz臋艂am trening szkoleniowy. Po raz pierwszy od czasu sko艅czenia studi贸w psychologicznych natkn臋lam si臋 na metod臋 terapeutyczn膮 tak sp贸jn膮, m膮dr膮 i skuteczn膮. Pod koniec sierpnia 2006 r. wzi臋艂am udzia艂 w go艣cinnym warsztacie terapeutycznym w Arizonie. Przygl膮da艂am si臋 oraz uczestniczy艂am w niezwyk艂ym zjawisku, jak r贸wnie偶 sama ustawi艂am swoj膮 konstelacj臋, by po 20 latach udr臋ki uleczy膰 rany dzieci艅stwa. Prze偶y艂am to niewiarygodnie silnie. Do艣wiadczy艂am konstelacji rodzin z trzech pozycji: obserwatora, reprezentanta oraz klienta. Trudno mi dzi艣 przela膰 na papier atmosfer臋 tamtego dnia, ogrom wzrusze艅, nieprawdopodobnej empatii uczestnik贸w i p艂yn膮cej z niej blisko艣ci oraz odczucia lekko艣ci i pokoju, jakie przysz艂y do mnie z w艂asnego ustawienia rodziny. Nigdy te偶 wcze艣niej nie widzia艂am tylu dojrza艂ych m臋偶czyzn p艂acz膮cych jak dzieci...

Zosta艂am wybrana przez 40-letni膮 Sar臋 do reprezentowania jej samej w ustawianej konstelacji, po tym jak okre艣li艂a sw贸j problem natury zdrowotnej, tj. nawracaj膮cych b贸l贸w w dolnej cze艣ci kr臋gos艂upa. Mialam obawy, czy uda mi si臋 odczu膰, to co „powinna” czu膰 osoba na tym miejscu, jak i by艂am niezmiernie ciekawa „nie moich” emocji, ktore przyjd膮 znik膮d, w momencie kiedy zajm臋 okre艣lone miejsce w ustawieniu. I zosta艂am „ustawiona” naprzeciw „matki” w odleg艂o艣ci 2m, przed „ojcem” stoj膮cym za moim plecami w odleglosci 1.5m. Skupienie... Koncentruj臋 si臋 na odczuciach p艂yn膮cych z mojego cia艂a i z trudnem zachowuj臋 r贸wnowag臋 - jaka艣 si艂a zlokalizowana na wysoko艣ci l臋d藕wi (!) ci膮gnie mnie w ty艂. Opieram si臋 temu, w efekcie czego kiwam si臋 w prz贸d i w ty艂, usi艂uj膮c przeciwdzia艂a膰 sile ci膮gn膮cej wstecz powoduj膮cej utrat臋 balansu. Jest to coraz trudniejsze. Odbieram to jak nakaz cofni臋cia si臋, gdy偶 je艣li temu nie ulegn臋 - przewr贸c臋 si臋. Cofam si臋 ma艂ymi kroczkami, tak daleko, a偶 czuj臋, 偶e moje plecy przylegaj膮 do klatki piersiowej stoj膮cego za mn膮 m臋偶czyzny - „ojca”. Opieram si臋 o niego, wtedy przychodzi odczucie spokoju. Kobieta naprzeciw - reprezentantka „matki”, patrzy na mnie intensywnie, ja wpatruj臋 si臋 w ni膮 i znik膮d przychodzi do mnie wra偶enie: „nie boj臋 si臋 ciebie”. Prostuj臋 si臋 przed ni膮 dumnie, ca艂ym cia艂em opieraj膮c si臋 o „ojca”, ale r贸wnocze艣nie mam wra偶enie, 偶e chroni臋 go przed t膮 kobiet膮 - „moja matk膮”. Tak... Teraz czuj臋 si臋 pewnie...

Sk膮d te odczucia? Sk膮d ten ruch wewn臋trzny? Dlaczego „to” do mnie przysz艂o? Przecie偶 nie znam Sary. Nie znam jej rodziny. Nic nie wiem o niej. Pozna艂am j膮 dzisiaj... Nie dosta艂am ja, ani 偶aden z reprezentant贸w, instrukcji, ani scenariusza. A jak si臋 okaza艂o, wszystko to, co si臋 ujawni艂o w ustawieniu jest zgodne z rodzinnym systemem Sary, z relacjami panuj膮cymi mi臋dzy ojcem-matk膮-c贸rk膮 w jej rodzinie. Co jest grane?! I dlaczego Sara spo艣r贸d obecnych wybra艂a mnie? Mnie, kt贸ra sp臋dzi艂a w艂asne dzieci艅stwo w tej samej roli?!



Co to znaczy ustawi膰 rodzin臋?

Ustawienia rodziny, to „sprawa 偶ycia i 艣mierci”, jak mawia Hellinger, w ten spos贸b wyra偶aj膮c powag臋 zdarzenia. Oznacza to, 偶e przeszkolony terapeuta odm贸wi klientowi ustawienia rodziny, je艣li motywacja do tego nie wynika z g艂臋bokiej potrzeby i d艂ugotrwa艂ego cierpienia. Ono ma swoj 艂adunek i g艂臋bie, nadaje mu wagi (ciekawo艣膰 to za ma艂o). Brak tej motywacji uniemo偶liwia przeprowadzenie tego subtelnego procesu. Powaga przebiegu ustawie艅 przysparza ogromnych prze偶y膰 i g艂臋bokich, znacz膮cych wgl膮d贸w, nie tylko aktywnym uczestnikom, ale i obserwatorom. Jak w teatrze, jest niemal偶e niemo偶liwo艣ci膮 nie reagowa膰 silnie na rozgrywaj膮c膮 si臋, na艂adowan膮 emocjami akcj臋 – z tym, 偶e jest si臋 艣wiadkiem autentycznych tragedii i b贸lu- w nich zanika wszelki podzia艂, rodzi si臋 wielka 艂膮czno艣膰 miedzy uczestnikami tego „misterium”.

Metoda konstelacji rodzinnych realizowana jest zazwyczaj w grupie (nie aplikuje si臋 hipnozy, nie wywo艂uje duch贸w ani nie tworzy si臋 nowej religii). Konstelacja bazuje na FAKTACH z 偶ycia rodziny- to one s膮 tym, co jest. Wszystko inne jest subiektywn膮 interpretacj膮 (np faktem jest: „matka umar艂a w czasie porodu; ojciec jest alkoholikiem; siostra zmar艂a w wieku 3 lat; brat pope艂ni艂 samob贸jstwo”, za艣 nie jest nim stwierdzenie „matka by艂a surowa i dominuj膮ca; ojciec manipulowa艂, by艂 agresywny”). Bazowanie na faktach skraca t臋 terapi臋 do minimum, odbieraj膮c szans臋 zb臋dnemu gadulstwu, b膮d藕 „mieleniu tematu”. Decyduj膮c si臋 na t臋 terapi臋 nale偶y zebra膰 wszelkie fakty z historii rodziny. Ustawiaj膮cy sw贸j system wybiera z grupy obce sobie osoby, kt贸rym przydziela role reprezentowania cz艂onk贸w rodziny np ojca, matki, zmar艂ej siostry bli藕niaczki oraz samego siebie. Ka偶d膮 z wybranych os贸b, dotykaj膮c ramion, prowadzi w skupieniu na miejsce odpowiadajace wewn臋trznemu obrazowi rodziny, w efekcie tworz膮c symboliczn膮 reprezentacj臋 relacji panuj膮cych w rodzinie, kt贸ra cz臋sto zaskakuje jego samego... Po czym zajmuje miejsce obserwatora przy terapeucie. Show must go on...

Cisza i uwaga jest potrzebna reprezentantom, by mogli odczu膰 emocje oraz wra偶enia (z艂o艣膰, 偶al, samotno艣膰, b贸l, niech臋膰, przyci膮ganie- odpychanie), b膮d藕 sensacje z cia艂a (odczucie zimna, dr臋twienia, fali gor膮ca, bicia serca, utraty r贸wnowagi) wyp艂ywajace z zajmowanego miejsca (oznacza to, 偶e nie nale偶膮 one do reprezentanta osobi艣cie, lecz wyp艂ywaj膮 z roli oraz miejsca). W艂a艣nie te informacje zwrotne stanowi膮 baz臋 umo偶liwiaj膮c膮 rzeczywiste rozpoznanie maskowanych uczu膰 cz艂onk贸w rodziny oraz „zlokalizowanie” problemu, a wraz z tym, znalezienie rozwi膮zania. Konstelacja rodzinna to SPEKTAKL 4 AKT脫W: 1/ ustawienie rodziny wg wewnetrznego subiektywnego obrazu rodziny, 2/ uzyskanie informacji o uczuciach i odczuciach z ciala komunikowanych przez reprezentantow, 3/wypowiedzenie zda艅, dzi臋ki ktorym przywracany jest zaburzony porzadek rodzinny, 4/ uformowanie „ko艅cowego” obrazu rodziny, ktory jest rozwiazaniem. Kiedy wiadomo, ze rozwi膮zanie jest tym w艂a艣ciwym? Zazwyczaj wtedy gdy wszyscy reprezentanci oddychaj膮 z g艂臋bok膮 ulg膮, czuj膮 spok贸j i komfort na swoich pozycjach, cz臋sto u艣miechaj膮 si臋 zrelaksowani; wszyscy obecni odczuwaj膮 lekko艣膰 i spok贸j. Celem konstelacji jest zobaczenie, jak w lustrze, tego co rozgrywa si臋 w rodzinie na ukrytym poziomie, przywr贸cenie w艂a艣ciwego miejsca ka偶demu cz艂onkowi rodziny- szacunku i rangi, a wraz z tym ujrzenie nowego obrazu uzdrowionej rodziny. Ten obraz dzia艂a w duszy klienta- wraz z nim rodz膮 si臋 nowe postawy i zachowania. Po dotkni臋ciu uzdrawiaj膮cych si艂 przychodzi ulga oraz moc, by dzia艂a膰. Przychodzi niepodwa偶alna wiedza, 偶e pod z艂o艣ci膮, ch艂odem, agresj膮 t臋tni mi艂o艣膰. Jak mawia Hellinger, z mi艂o艣ci powodowane s膮 cierpienia i tylko ni膮 mog膮 by膰 uleczone. Konstelacje rodzinne bezsprzecznie odkrywaj膮 jej podklady, uwalniaj膮 j膮 i pozwalaj膮 jej p艂yn膮膰.



Dlaczego konstelacje rodzin dzia艂aj膮?

Pytania o wyja艣nienie zasad dzia艂ania metody konstelacji rodzin stawiane s膮 nie tylko przez 艣wiat profesjonalist贸w i klient贸w psychoterapeutycznych us艂ug. Bert Hellinger twierdzi, 偶e nie zna wyja艣nienia tego fenomenu. Ukryte si艂y dynamiczne dzia艂aj膮 mimo niezrozumienia ich natury. Wg niego ods艂oni臋cie sekretu „dlaczego?” niczego nie wnosi do skutecznosci oddzia艂ywania ustawie艅 rodzinnych i id膮cych za nimi rozwi膮za艅. Wszak nie o skupianie si臋 na problemie chodzi (niestety spora cz臋艣膰 terapii grz臋藕nie w tym punkcie), ile o znalezienie wyj艣cia z uci膮偶liwej sytuacji. Naczelnym celem jest ujawnienie ukrytej, cz臋sto nieu艣wiadomionej dynamiki powi膮za艅 rodzinnych stanowi膮cych baz臋 wyjsciow膮 chor贸b, na艂og贸w, tendencji samob贸jczych, depresji, nerwic, konflikt贸w rodzinnych, ma艂偶e艅skich, wychowawczych, a wraz z rzuceniem swiat艂a na nie -uwolnienie od nich.

Bert Hellinger swoj膮 prac臋 zasadza na za艂o偶eniu istnienia „pola wiedz膮cego”, analogicznego do sugerowanego przez angielskiego biologa Ruperta Sheldrake’a pola morficznego, kt贸re nie znajduje odno艣nika w 偶adnym, znanemu fizyce, polu, a w kt贸rym znajduj膮 si臋 wszystkie niezb臋dne ro艣linom i zwierz臋tom informacje ( je艣li ka偶da kom贸rka zawiera to samo DNA, to sk膮d grupa kom贸rek „wie”, 偶e ma sta膰 si臋 cz臋艣ci膮 ga艂臋zi, a nie korzeni czy li艣ci? sk膮d pojedy艅cza kom贸rka „wie” jaki kszta艂t ma osi膮gn膮膰 ro艣lina czy zwierz臋?). W polu tym wszystko rezonuje ze wszystkim- informacje przenoszone s膮, jak i magazynowane bez wzgl臋du na dystans czasowy i przestrzenny. Zgodnie z tym za艂o偶eniem ka偶da rodzina wytwarza pole, w kt贸rym zapisana jest jego historia. Poniewa偶 pole to nie jest zale偶ne od czasu ani przestrzeni, jego struktura jest dost臋pna w ka偶dym momencie. Dlatego metoda ustawie艅 rodzinnych „bez pud艂a” (zak艂adaj膮c profesjonalizm terapeuty) umo偶liwia „odtworzenie” systemu rodzinnego w ka偶dym miejscu i czasie, bez obecno艣ci cz艂onk贸w rodziny (!). Klient ustawiaj膮c swoj膮 rodzin臋, b臋d膮c w po艂膮czeniu z „wiedz膮cym polem”, zaprasza obce osoby jako reprezentant贸w w konstelacji, sprawia, 偶e uczestnicy konstelacji odczuwaj膮 emocje prawdziwych cz艂onk贸w rodziny, nie maj膮c o rodzinie 偶adnych uprzednich informacji (!). Emocje mi艂o艣ci, l臋ku, gniewu, nienawi艣ci czasem bardzo gwa艂towne, ujawniaj膮ce si臋 cz臋sto poprzez objawy cielesne jak dr臋twienie, odczucie zimna lub gor膮ca zg艂aszane terapeucie buduj膮 obraz relacji rodzinnych. Odczucia te nie s膮 „w艂asno艣ci膮 prywatn膮” reprezentant贸w, co oznacza, 偶e natychmiast po zako艅czeniu konstelacji nie pami臋ta si臋 ich. Komunikowanie dozna艅 terapeucie w trakie ustawienia umo偶liwia najpierw rozpoznanie UWIK艁A艅, a nastepnie odnalezienia w艂asciwego rodzinie PORZ膭DKU, w ktorym ka偶dy czuje sie komfortowo oraz na swoim miejscu.

Okre艣lenia: „uwik艂anie” oraz „porz膮dek” maj膮 kluczowe znaczenie w metodzie Berta Hellingera. W oko艂o 75% przypadk贸w wszelkie problemy osobiste, zdrowotne, rodzinne maja swe 藕r贸d艂o w systemowym UWIK艁ANIU oraz zaburzeniu PORZ膭DKU MILO艢CI w rodzinie.



Czym jest uwik艂anie?

Uwik艂anie jest konsekwencj膮 przynale偶no艣ci do rodziny, a przez to powi膮zania ze wszystkimi cz艂onkami (nawet nieznanymi) rodziny w ich problemach (r贸wnie偶 tych, o kt贸rych nie mamy wiedzy), a ciagn膮cych si臋 czasem przez pokolenia. Uwik艂anie objawia si臋 poprzez powielanie losu przedwcze艣nie zmar艂ych, odrzuconych, skrzywdzonych, nieuszanowanych, zapomnianych z r贸偶nych powod贸w cz艂onk贸w rodziny, tym samym wci膮偶 przywo艂uj膮c ich obecno艣膰 w nieu艣wiadomionym cierpieniu kolejnych generacji. Uwik艂anie mo偶e te偶 objawia膰 si臋 chorobami somatycznymi lub psychicznymi oraz wszelkimi problemami osobistymi, kt贸rych efekt jest odzwierciedleniem losu szczeg贸lnego cz艂onka rodziny. Uwik艂anie powstaje z nieu艣wiadomionego pragnienia by „by膰 takim samym, jak...(matka, babcia, ojciec, brat)”, kt贸rych los potraktowa艂 surowo; „by 偶y膰, tak jak...”. Dynamika ta dzia艂a tak silnie, 偶e zdrowe rodze艅stwo upo艣ledzonego dziecka nie odwa偶a si臋 偶y膰 pe艂ni膮 偶ycia, gdy jego bratu/ siostrze los nie da艂 tej szansy; podobnie gdy w wieku dzieci臋cym umiera rodze艅stwo- nastepny po nim b臋dzie 偶y艂 jakby ju偶 nie 偶y艂. Je艣li w rodzinie prababcia odda艂a dziecko do adopcji, jej c贸rka, jej wnuczka itd b臋dzie powiela艂a ten sam los- w ten spos贸b honoruj膮c sw膮 matk臋. Obserwacje Hellingera wykazuj膮, 偶e dzieci nie odwa偶aj膮 si臋 偶y膰 lepszym 偶yciem ni偶 rodzice...przynale偶e膰 do rodziny to znaczy by膰 takim samym jak oni...Pod膮偶膮j膮c tropem magicznego my艣lenia dziecka historia rodziny- bolesna i tragiczna- powtarza si臋 przez pokolenia. Chyba, 偶e...nastapi wgl膮d w powielany schemat- temu mo偶e s艂u偶y膰 ustawienie w艂asnej konstelacji rodzinnej i uszanowanie losu przodk贸w, kt贸rych nie mamy prawa sobie przyw艂aszcza膰 za tak wysok膮 cen臋. Nawet mi艂o艣膰 nie uprawnia, by przekracza膰 prawo 艂adu.



艁ad rodziny

Rodzina jest systemem, kt贸ry ma sw膮 struktur臋, w ramach kt贸rej ka偶dy cz艂onek rodziny przyjmuje odpowiednie miejsce oraz funkcj臋. Zaburzenie jednego elementu w nim sprawia, 偶e ca艂y 艂ad systemu zostaje zachwiany, co prowadzi do kaskadowego naruszania balansu, w konsekwencji kt贸rego rodzina zaczyna cierpie膰 i chorowa膰.

PORZ膭DEK rodzinny zasadza sie na trzech prawid艂owosciach:

1/przynale偶nosci -ka偶dy, kto przynale偶y do rodziny, ma r贸wne z innymi prawo do przynale偶nosci, i nikt nie mo偶e go nikomu odm贸wi膰; w koncepcji Hellingera do rodziny nale偶膮 r贸wnie偶 poprzedni partnerzy: narzeczeni, eksma艂偶onkowie; dzieci: nie艣lubne, oddane do adopcji, martwo urodzone, usuni臋te w aborcji; ci , kt贸rym cz艂onkowie rodziny zawdzi臋czaj膮 co艣 wa偶nego, jak r贸wnie偶 ci, kt贸rzy wyrz膮dzili krzywd臋 jedemu z nich,

2/ wyr贸wnaniu (zwanego sumieniem rodziny)- je艣li czlonek rodziny uzurpuje sobie prawo, by komu艣 odm贸wic przynale偶nosci do rodziny (np z powodu „innosci” jak homoseksualizm, alkoholizm, pope艂nione przest臋pstwo, choroba psychiczna itp), wtedy system wyr贸wna t臋 krzywd臋 poprzez to, 偶e w kolejnym pokoleniu nie艣wiadomy uwik艂ania m艂ody czlonek rodziny powieli ten „wykl臋ty” los, w ten spos贸b przypominaj膮c innym, o tym kt贸rego si臋 zna膰, widzie膰, ani pami臋ta膰 nie chcia艂o lub nie 艣mia艂o,

3/ 艂adzie- kt贸ry ka偶demu cz艂onkowi rodziny daje pozycje w hierarchii rodzinnej, a oznacza po prostu to, 偶e ci, kt贸rzy do systemu przyszli wcze艣niej maj膮 nadrz臋dn膮 pozycj臋- i tak najpierw s膮 rodzice, pierworodne dzieci i nast臋pne w kolejno艣ci-oznacza to, 偶e najstarszy syn nie mo偶e sta膰 sie „lepszym m臋偶em” swojej matki w sytuacji alkoholizmu i wynikaj膮cej z tego fizycznej, b膮d藕 psychicznej nieobecno艣ci ojca; jak r贸wnie偶 druga 偶ona nie mo偶e uzurpowa膰 sobie praw i przywilej贸w pierszej, gdy偶 przysz艂a po niej i „posiada” aktualnego m臋偶a dzi臋ki temu, 偶e jej poprzedniczka ust膮pi艂a miejsca); udawanie, 偶e m膮偶 „jej sie ca艂y przynale偶y” musi prowadzi膰 do problem贸w ma艂偶e艅skich i rodzinnych. Ma艂偶e艅stwo jest w pierwsze艅stwie do bycia rodzicami- z zachowania tej kolejno艣ci p艂ynie, 偶e tylko tam gdzie partnerzy buduj膮 dobre ma艂偶e艅stwo, tam te偶 bezpiecze艅stwo i mi艂o艣c znajd膮 dzieci (uwaga dla mam, kt贸re straci艂y z oczu swoich m臋偶贸w opiekuj膮c si臋 dzie膰mi); w sytuacji rozwodu dzieci nie mog膮 by膰 pozyskiwane przeciwko kt贸remukolwiek z rodzic贸w-ka偶de dziecko jest ZAWSZE lojalne wobec nawet najgorszego rodzica, potrzebuje przynale偶e膰 do ojca i matki, jacykolwiek oni s膮; istotne jest to, 偶e w sytuacji konfliktu dzieci jawnie stoj膮 po stronie „zwyci臋zcy”, a niejawnie sojusz trzymaj膮 z „pokonanym” rodzicem. Dzieci, jako „ostatnie ogniwa” systemu, zale偶ne od rodzic贸w, s膮 najlojalniejszymi cz艂onkami rodziny, gotowymi odda膰 swoje zdrowie i 偶ycie...ich mi艂o艣膰 jest totalna.



Po co to komu? Czy ka偶demu pomo偶e?

Konstelacje rodzinne dzia艂aj膮 na zasasadzie lustra,w kt贸rym zainteresowany mo偶e z dystansu, jak w kinie, przyjrze膰 sie temu, co naprawd臋 rozgrywa sie mi臋dzy cz艂onkami rodziny. Na tym polega potega konstelacji rodzin, 偶e dostarcza dog艂臋bnego wgl膮du w istot臋 sprawy. I jak mawia Hellinger „wgl膮d, kt贸ry nie prowadzi do dzia艂ania, nie jest nic wart”. Oznacza to pokr贸tce, 偶e je艣li sam mia艂e艣 okazj臋 do艣wiadczy膰 pe艂nego zrozumienia, po kt贸rym nic z tym nie zrobisz...to nie ma ju偶 nikogo innego na 艣wiecie, kto to zrobi za ciebie. Na tym polega wolno艣膰 i samodzielno艣膰, jakiej nie odbiera ta terapia, a kt贸rej z pewno艣ci膮, w wyniku uwolnienia od jarzma przesz艂o艣ci, przydaje. Wyb贸r: by膰 dalej ofiar膮 czy dzia艂a膰 nale偶y do zainteresowanego. Jak mawia Hellinger: „艂atwiej jest cierpie膰 ni偶 dzia艂a膰...”.



Waga konstelacji rodzinnych Berta Hellingera polega na tym, 偶e ods艂ania pot臋g臋 wi臋zi rodzinnych- kana艂贸w bezwzgl臋dnej mi艂o艣ci i lojalno艣ci jako pierwotnych i zawsze obecnych w systemie rodzinnym. To one w wyniku zaburze艅 sprawiaj膮 najwi臋kszy b贸l i cierpienie, trwaj膮ce czasem przez pokolenia, ale i te same koj膮 i uzdrawiaj膮. Rewolucyjnym odkryciem tw贸rcy metody jest teza, 偶e mi艂o艣膰 i niepodleg艂a czasowi wi臋藕 rodzinna jest baz膮 wszelkich cierpie艅 duszy i cia艂a, jak i jest jedynym lekarstwem oraz drog膮 ku poczuciu szcz臋艣cia i spe艂nienia. Wg tw贸rcy konstelacji rodzin przyj臋cie rodzic贸w, takimi jakimi s膮 oraz p艂yn膮cej z nich mi艂o艣ci, jakkolwiek trudna i bolesna ona jest, jest pierwszym i niezb臋dnym warunkiem na wype艂nienie wewn臋trznej pustki, kt贸rej echa nie zag艂uszy kariera, mnogo艣膰 zwi膮zk贸w intymnych, ilo艣膰 d贸br materialnych czy ekscytuj膮cych podr贸偶y. Okaza膰 si臋 mo偶e, 偶e u kresu swej 艣cie偶ki „rozwoju duchowego” czy wiecznego podr贸偶owania znajdziesz...niechcian膮 matk臋... odrzuconego ojca...



Drogi Czytelniku, szczeg贸lnie Ty, kt贸ry opu艣ci艂e艣 Polsk臋 kilka lat temu, szukaj膮c wolno艣ci, pod膮偶aj膮c za marzeniami, uciekaj膮c przed samym sob膮...sk艂o艅 si臋 nisko przed dawcami Twego 偶ycia i krajem, kt贸ry by艂 Ci domem- bez szacunku dla swych korzeni i czerpania z nich mocy, jeste艣 atrap膮 chwiejnego drzewa, kt贸re powali wiatr...

Na pytanie zawarte w tytule niechaj odpowiedzi膮 b臋dzie wers z poezji R.M.Rilke: „je艣li opuszcz膮 mnie moje demony, odfrun膮 z nimi moje anio艂y”.
02/05/2007  22:47 
KasiaRE: Moja Rodzina-anio艂 czy demon?
user pic
wiecej na stronie
www.art2013.com
02/05/2007  22:49